Je bent leidinggevende, of HR manager en wordt, of voelt je betrokken bij gedoe tussen twee collega’s. Je merkt dat de collega’s elkaar steeds vaker vermijden en als er maar even een aanleiding is dan word je door beiden, of een van hen betrokken met de zin: “Wat vind jij er nou van, heeft ze……!”Bijna vanzelfsprekend voel je net iets meer voor de argumenten van de een dan van de ander.Eigenlijk vind je dat ze er zelf uit moeten komen, maar vanuit je rol en verantwoordelijkheid ‘moet’ je er wel iets mee. Grijp op tijd, zo snel als mogelijk, maar verstandig in.
Toen Marlies ziek werd en het er naar uitzag dat zij voor langere tijd uit het arbeidsproces moest, is het stokje door haar overgedragen aan Amber. Een jaar later kwam zij gelukkig hersteld terug. Kordaat pakte ze de draad op en zette de destijds door haar ingeslagen weg voort.
Vanaf dat moment ontstonden, vanuit wederzijdse passie en ambitie en de beste bedoelingen, zowel bij Marlies als Amber, de eerste scheurtjes in de samenwerking.
Botsingen op de werkvloer.
Een lastige verstoring van het werkproces, of juist een opening om verschillen van inzicht om te zetten naar vernieuwing en verbetering?
In 2019 had 30% van de werknemers een conflict. Een op de drie medewerkers krijgt ermee te maken.
Zijn alle conflicten even erg? Nee.
Zijn ze altijd schadelijk? Nee. Het kan zelfs verfrissend en vernieuwend werken.
In haar column in het AD over de uitzending van Jinek waarin Famke Louise en Diederik Gommers samen aan tafel zaten schrijft Angela de Jong:
“Om daarna de pluim te geven aan Diederik Gommers die bewonderenswaardig empathisch reageerde op het warrige relaas van de rapper/influencer. Zet die man in als mediator bij de Israëli’s en de Palestijnen en het conflict is binnen vijf minuten opgelost. En dan hebben beide partijen ook nog het gevoel als winnaar uit de bus te komen.”
Dát is waar het om draait in mediation.